Het begin van een nieuw jaar is hét moment om niet alleen persoonlijke, maar ook professionele voornemens te maken. Crivits legal stelt voor 2025 geen dry January, geen afslankings- of andere doelstellingen voorop (die veelal snel terzijde worden geschoven). Wel willen wij er samen met jou voor zorgen dat 2025 een zorgelozer zakelijk jaar wordt door op juridisch vlak enkele beperkte aanpassingen door te voeren in jouw onderneming.
Volgende juridische voornemens zou elk bedrijf dit jaar kunnen nastreven.
Het actualiseren van jouw algemene voorwaarden
De algemene voorwaarden van een onderneming vormen de kapstok van een onderneming, waaraan alle zakelijke afspraken en relaties hangen. Ze bieden houvast en structuur en beschermen tegen risico’s. Het belang ervan valt niet te onderschatten. Een onderneming heeft immers niets aan bedingen die nietig blijken te zijn, wel integendeel. We raden ondernemers steeds aan om hun algemene voorwaarden van tijd tot tijd onder de loep te nemen en te verifiëren of deze nog aangepast zijn aan het huidig wetgevend kader.
De wetgever heeft zowel voor B2B-relaties (tussen ondernemingen onderling) als voor B2C-klantenrelaties (tussen onderneming en consument) een zwarte lijst voorzien van per se verboden (en dus onrechtmatige) bedingen alsook een algemene toetsingsnorm die onevenwichtigheden tussen de rechten en plichten van partijen aanpakt. In het B2B-stelsel werd daarnaast voorzien in een grijze lijst van bedingen die vermoed worden onrechtmatig te zijn. Wij kunnen voor jou verifiëren of de algemene voorwaarden van jouw ondernemingen rechtsgeldig zijn (waaronder bv. opzegbeding, schadebeding, etc.), maar kunnen ook los van die lijsten nazien of bv. de betaaltermijnen voorzien in je algemene voorwaarden wetsconform zijn.
Het herbekijken van jouw statuten
Daarnaast vormen de statuten de ruggengraat van de vennootschap of vereniging. Ze bieden de juridische structuur waarbinnen de organisatie opereert en bepalen hoe beslissingen worden genomen, bevoegdheden worden verdeeld en belangrijke veranderingen worden doorgevoerd. Ook die worden best van tijd tot tijd kritisch bekeken. Voorzien de statuten bijvoorbeeld in een goede exit strategie of een regeling in geval van overlijden van een van de aandeelhouders?
Hoewel dit mogelijks vandaag nog niet aan de orde is, is het onvermijdelijk dat er ooit veranderingen zullen plaatsvinden in jouw bedrijf. Het is aangewezen om daarop al enigszins te anticiperen. Want als de statuten geen specifieke regeling voorzien, wordt er teruggevallen op het aanvullend recht wat in bepaalde omstandigheden niet altijd wenselijk is. Bij de uitsluiting lastens het vennootschapsvermogen bijvoorbeeld ontvangt de uitgesloten aandeelhouder slechts de inbrengwaarde als vergoeding voor zijn aandelen bij gebrek aan andersluidende statutaire regeling.
Maar ook andere praktische zaken kunnen worden voorzien in de statuten. Denk bijvoorbeeld aan het opnemen van de mogelijkheid om na samenloop (faillissement of vereffening) toch de rekening-courantvordering van de bestuurder-aandeelhouder nog te compenseren met de nog niet opgevraagde inbreng of het nog niet volstort kapitaal.
Ook bij het nazicht van jouw statuten, staan we jou graag bij.
Het efficiënter opvolgen van slechte betalers
Daarnaast is ook een gezonde cashflow essentieel voor het voorbestaan van jouw onderneming. Toch stellen we vast dat het opvolgen van slechte betalers door ondernemers vaak op de lange baan wordt geschoven. Het niet tijdig innen van openstaande facturen kan nochtans leiden tot een cascade van problemen, zoals het oninbaar worden van de vordering in kwestie, het niet kunnen voldoen aan de eigen betalingsverplichtingen en zelfs (bestuurders)aansprakelijkheidsclaims.
Worden er tijdig herinneringen verstuurd (rekening houdend met de van toepassing zijnde wettelijke bepalingen) en juridische stappen genomen? Belangrijk om op te merken is dat er strengere regels gelden voor het invorderen van schulden ten aanzien van consumenten dan ten aanzien van een andere onderneming. Evalueer in 2025 daarom het invorderingssysteem van jouw onderneming. Mocht je hierbij bijstand wensen, staan wij paraat.
Het nazien van opzegbedingen in belangrijke contracten
Een laatste goede voornemen voor 2025 zou kunnen zijn dat je de opzeg- of hernieuwingsbedingen, vooral in strategisch belangrijke contracten zoals raamovereenkomsten, naziet. Die bedingen bepalen onder welke voorwaarden en hoe de overeenkomst kan worden beëindigd of net automatisch wordt verlengd, wat cruciaal is voor de flexibiliteit en bescherming van jouw onderneming op lange termijn.
Als je vaststelt dat de opzegbedingen niet meer in lijn zijn met de huidige bedrijfsdoelstellingen of marktsituatie, is het verstandig om actie te ondernemen en waar nodig daarover te heronderhandelen. Dat kan niet alleen toekomstige risico’s beperken, maar ook voorzien dat sneller kan worden geschakeld als dat nodig zou zijn.
Crivits legal kan ook dit samen met jou bekijken.
Tot slot herinneren we je er volledigheidshalve nog eens aan dat de quasi-immuniteit van de uitvoeringsagent sinds begin dit jaar effectief werd afgeschaft (zie daarover de eerdere blogpost van Jolien[1], die meer concreet de gevolgen van deze nieuwe regeling voor de buitencontractuele aansprakelijkheid van bestuurders van vennootschap bespreekt), Uitvoeringsagenten kunnen vandaag dus veel sneller aansprakelijkheid oplopen. De quasi-immuniteit kan echter vaak wel nog steeds contractueel ingebouwd worden. Houd hier dus rekening mee bij de opmaak van nieuwe contracten. Ook bestaande contracten worden in het licht van de nieuwe regels best herbekeken.
[1] https://crivitslegal.be/blog/het-nieuwe-buitencontractueel-aansprakelijkheidsrecht-wat-verandert-er-voor-jou-als-bestuurder/