Algemene Voorwaarden

1. Algemeen

1.1 Indien je beroep doet op de diensten van ons kantoor, zijn onderstaande voorwaarden van toepassing. Deze tekst leest helaas niet als een spannende thriller, maar we vinden het toch belangrijk dat je weet wat je van onze samenwerking kunt verwachten. Neem dit document dus door, voor je beslist om een overeenkomst met ons kantoor te sluiten. Indien je vragen hebt bij bepaalde bepalingen, kan je steeds contact opnemen via info@crivitslegal.be.

1.2 Als we spreken over “ons”, “ons kantoor” of “we”, bedoelen we Crivits Advocaten BV. Hieronder vind je onze (contact)gegevens:

  • Crivits Advocaten BV
  • Hertsbergsestraat 4
  • 8020 Oostkamp
  • BE 1005.627.209

1.3 We behouden ons het recht voor om deze algemene voorwaarden aan te passen in functie van evoluerende wetgeving en noden van ons kantoor. De meest recente versie van onze algemene voorwaarden zal steeds raadpleegbaar zijn via onze website of word je bezorgd op jouw eerste verzoek.

2. Onze diensten

2.1 Alle diensten worden toevertrouwd aan ons kantoor als vennootschap en zullen worden uitgevoerd door een of meerdere medewerkers van of verbonden met ons kantoor.

2.2 De verbintenissen die ons kantoor aangaat, zijn steeds middelenverbintenissen en geen resultaatsverbintenissen. Dit betekent dat we nooit (kunnen) garanderen dat een bepaald resultaat zal worden behaald (zoals vb. in het gelijk gesteld worden door een rechtbank). We beloven wel dat we steeds ons uiterste best zullen doen om jouw belangen zo goed mogelijk en met de nodige professionaliteit en deskundigheid, te behartigen. Om onze taak als jouw advocaat zo goed mogelijk te kunnen volbrengen, rekenen we er wel op dat we van jou alle relevante en correcte informatie ontvangen.

3. Erelonen & kosten

3.1 Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, worden prestaties gefactureerd op basis van de aan jouw dossier gespendeerde tijd. Het uurtarief dat voor een specifiek dossier van toepassing is, wordt bepaald aan de hand van de complexiteit en de urgentie van de opdracht en de ervaring en specialisatie die vereist zijn voor de behandeling ervan. Voor bepaalde soorten van opdrachten, kan in onderling overleg ook een fixed fee overeengekomen worden.

3.2 Bovenop de erelonen die verschuldigd zijn in functie van de tijd die aan een dossier/opdracht is besteed, kan ons kantoor een succes fee in rekening brengen, bijvoorbeeld rekening houdend met het belang of de urgentie van de zaak of het behaalde resultaat. Een dergelijke succes fee wordt uiteraard voorafgaandelijk overeengekomen.

3.3 Volgende kosten worden naast de erelonen door- of aangerekend:

  • een forfaitair percentage van 17 procent op de verschuldigde erelonen ter vergoeding van de administratiekosten (zoals de kosten voor het administratief beheer van jouw dossier, de verwerking en verzending van briefwisseling en andere documenten, prints, scans en kopieën en telefonie);
  • verplaatsingen met de wagen of het openbaar vervoer en dit aan 0,60 EUR/km;
  • bedragen verschuldigd aan derden (zoals aan gerechtsdeurwaarders, hoven en rechtbanken, vertalers, accountants) en andere uitgaven die worden gemaakt ten behoeve van jouw dossier.


In functie van gestegen infrastructuur- en/of personeelskosten en/of evoluties van het algemeen prijspeil kunnen bovenstaand percentage en verplaatsingstarief aangepast worden.

4. Facturatie

4.1 We rekenen onze erelonen en kosten periodiek (en in principe maandelijks, tenzij er in de betreffende maand amper of geen prestaties werden geleverd) af. Facturen van ons kantoor zijn betaalbaar binnen de veertien kalenderdagen nadat je de factuur van ons ontvangen hebt.

4.2 Bij laattijdige betaling van een factuur, zal je van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling nalatigheidsinteresten verschuldigd zijn aan de rentevoet zoals bepaald in artikel 5 van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties (actueel 12%). Ben je een consument, dan zullen nalatigheidsinteresten aan de wettelijke interestvoet worden aangerekend. Daarnaast zal je ook een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zijn van 10% van het factuurbedrag, met een minimum van 150 EUR per factuur. Om bijkomende kosten te vermijden, is het dus in jouw eigen belang om onze facturen tijdig te betalen.

5. Aansprakelijkheid en verzekering

5.1 Ons kantoor (en alle advocaten van ons kantoor) is via de Orde van Advocaten van West-Vlaanderen en/of Oost-Vlaanderen verzekerd in beroepsaansprakelijkheid tot een bedrag van 2.500.000,00 per schadegeval. De aansprakelijkheid van ons kantoor zal steeds beperkt zijn tot de onder voormelde verzekering gedekte bedragen.

5.2 Indien onze beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar voor een bepaald schadegeval niet tussenkomt, is de maximale aansprakelijkheid van ons kantoor, zowel contractueel als buitencontractueel en behoudens bedrog, beperkt tot een bedrag gelijk aan 3 maal de aangerekende erelonen voor de opdracht waarmee het schadegeval verband houdt en in elk geval tot een bedrag van 250.000,00 EUR per schadegeval.

5.3 Voor indirecte schade, gevolgschade, winstderving of gebruiksderving, is ons kantoor in elk geval nooit aansprakelijk.

6. Intellectuele eigendomsrechten

De intellectuele eigendomsrechten op documenten die aan jou als cliënt worden overgemaakt (zoals vb. adviezen, nota’s, contracten en procedurestukken) blijven eigendom van de advocaat die het document heeft opgemaakt. Dit betekent dat het jou niet toegelaten is om voormelde documenten zonder voorafgaandelijke toestemming van de advocaat in kwestie, te delen met derden, openbaar te maken of op elke andere wijze te gebruiken, behalve in het kader van de aan ons kantoor toegekende opdracht.

7. Privacy en gegevensverwerking

Wij vinden jouw privacy heel belangrijk en we houden ons evident ook strikt aan ons beroepsgeheim. Onze Privacyverklaring licht meer in detail toe hoe ons kantoor jouw persoonlijke gegevens verzamelt, gebruikt, deelt en beschermt en dus kortom verwerkt. Je vindt onze Privacyverklaring op onze website. 

8. Verplichtingen onder de witwaswetgeving

8.1 Ingevolge de wet van 18 september 2017 tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten (de “antiwitwaswet”) moeten wij bij elke opdracht voor een nieuwe cliënt overgaan tot identificatie van de opdrachtgevers, en in het geval de cliënt een rechtspersoon is, van de bestuurders en uiteindelijke begunstigden (UBO’s).

8.2 Indien je beroep doet op ons kantoor, verbind je je in dat kader ertoe om spontaan elk document aan te leveren op basis waarvan wij kunnen overgaan tot identificatie en ga je er mee akkoord dat ons kantoor deze informatie ook opslaat. Wijzigingen aan de doorgeven informatie moet je zo snel als mogelijk doorgeven aan ons.

8.3 Als er sprake is van een verhoogd risico in de zin van de antiwitwaswet (vb. omwille van hoedanigheid, locatie of inhoud van de activiteiten) moeten wij bijkomende informatie opvragen om aan onze wettelijke verplichtingen te voldoen. In specifieke uitzonderlijke situaties en slechts in zover verplicht onder de antiwitwaswet en onze deontologie zullen wij de Stafhouder van de bevoegde balie op de hoogte brengen indien wij weet hebben van of een gegronde reden hebben om aan te nemen dat gelden, fondsen of transacties worden gebruikt voor het witwassen van geld of voor de financiering van terroristische activiteiten. De Stafhouder in kwestie zal dan rekening houdend met ons beroepsgeheim oordelen of er een melding dient te gebeuren aan de Cel voor Financiële informatieverwerking.

9. Diversen

9.1 Beroep op derden – Ons kantoor mag voor de uitvoering van opdrachten beroep doen op derden (zoals vb. gerechtsdeurwaarders of vertalers) naar keuze. Ons kantoor zal evenwel niet aansprakelijk zijn voor fouten begaan door deze derden.

9.2 Derdengelden – Ons kantoor heeft een afzonderlijke derdenrekening voor verrichtingen met gelden die bestemd zijn voor jou als cliënt of voor derden. Ons kantoor kan nooit aansprakelijk gesteld worden als de financiële instelling waar we onze derdenrekening aanhouden haar verbintenissen niet nakomt.

9.3 Archivering – Documenten die door jou als cliënt aan ons kantoor werden overgemaakt, worden door ons bewaard tot 5 jaar na beëindiging van de opdracht. Daarna worden ze vernietigd, tenzij je ons zou verzoeken om de originele documenten terug te bezorgen.

9.4 Splitsbaarheid – Als een bepaling van deze algemene voorwaarden geheel of gedeeltelijk ongeldig en/of onafdwingbaar zou zijn, zal dit beding maar ongeldig of niet-afdwingbaar zijn in de mate waarin deze bepaling strijdig is met dwingend recht of de openbare orde en blijft die bepaling onverkort gelden in de mate waarin de bepaling niet strijdig is met dwingend recht of de openbare orde. Bovendien zal dit de rechtsgeldigheid en afdwingbaarheid van de andere bepalingen van deze algemene voorwaarden niet aantasten. Een ongeldig beding zal vervangen worden door een wel geldige en afdwingbare bepaling die juridisch en economisch de bedoeling van het ongeldig beding zo dicht mogelijk benadert.

10. Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank

Elke overeenkomst met ons kantoor wordt beheerst door het Belgisch recht. Voor eventuele geschillen zijn enkel de hoven en rechtbanken van het rechtsgebied waar ons kantoor haar zetel heeft, bevoegd.